December 2024
რა საბუთები ფორმდება მულტიმოდალური გადაზიდვის დროს
(SOFMAR-Forwarding & Logistics ) და რას ნიშნავს ეს საბუთი?
სატრანსპორტო საბუთი ამ შემთხვევაში არ არის მხოლოდ სატრანსპორტო საბუთი, ის არის იმავდროულად ხელშეკრულება.
სატრანსპორტო გადაზიდვის პირობებში, არის საზღვაო, სახმელეთო, სარკინიგზო გადაზიდვა და ყოველ მათგანს შესაბამისი საბუთი მიყვება.სერვისის მომხმარებელმა უნდა იცოდეს სად,რა ეტაპზე, როგორი საბუთი იქნება გამოწერილი და რას ნიშნავს ეს საბუთი?
კლიენტმა უნდა იცოდეს ყველა გადაზიდვის საბუთის მნიშვნელობა. საბუთი საჭიროა,მაშინ როდესაც ხდება რამე ცუდი გადაზიდვის დროს. როცა ყველაფერი კარგადაა არავინ არ აქცევს არცერთ საბუთს ყურადღებას . როცა რამე მოხდება მაშინ ითხოვს სადაზღვევო კომპანია საბუთებს, მაშინ ითხოვს გადამზიდველი, მაშინ იწყება დავა და ა.შ. მომხმარებელმა რომ თავი იგრძნოს დაცულად, რომ მისი ტვირთი, გადაზიდვა და ფინანსური მხარე დაცულია,აუცილებლად უნდა
იცოდეს ყოველი ტიპის გადაზიდვისთვის შესაბამისი საბუთის მნიშვნელობა,რა მონაცემები და როგორ უნდა ჩაიწეროს იმ საბუთში.
იმ შემთხვევაში, თუ მომავალში რაიმე უსიამოვნო ფაქტი მოხდებაკლიენტი საბუთს გამოიყენებს სწორად და არ იზარალებს. ყველა ცუდი შემთხვევა, რომელიც ხდება სატრანსპორტოში დაკავშირებულია ზარალთან.სწორად შედგენილი საბუთი მისი ფინანასური
უზრულველყოფაა, დაცულია ყველა მხრიდან,ამიტომ ყველამ უნდა იცოდეს თავისი უფლება-მოვალეობები, პასუხისმგებლობა-ვის რა, როდის, რა აკისრია, რომელ გადამზიდველს, რომელ მიმღებს, ტვირთის გამგზავნს, სააგენტოს თუ ექსპედიტორს, ანუ მომხმარებელმა უნდა იცოდეს ვის მიმართოს, როგორ მიმართოს და რა უნდა გააკეთოს რომ მან
ფინანსურად არ იზარალოს.
განვიხილოთ საავტომობილო გადაზიდვის(SOFMAR-Forwarding & Logistics Road freight) საბუთი. საავტომობილო გადაზიდვის დროს იწერება CMR, ეს არის საერთაშორისო კონვენციით დადგენილი საბუთი,რომელიც არის გადაზიდვის ხელშეკრულება, მიმღებ ან გამზავნ სატრანსპორტო საშუალების მეპატრონესთან. სხვა ხელშეკრულების არსებობის დროს პირველი და ყველაზე დიდი უპირატესობა ენიჭება CMR-ს,რომლის მარჯვენა ზედა კუთხეში წერია -თუ არსებობს რამე ხელშეკრულება ამ გადაზიდვასთან დაკავშირებით ყველა ითვლება ბათილად,გარდა თვით CMR-ისა. CMR (SOFMAR-Forwarding & Logistics Road freight) არის ხელშეკრულების დასტური, სადაც წერია გადაზიდვის ყველა პირობა. CMR არის ძალიან მნიშვნელოვანი, ხანდახან არის ასეთი მოთხოვნა, მოდი დავდოთ ხელშეკრულება, კი ჩვენ შეგვიძლია დავდოთ როგორც გადამზიდავმა,მაგრამ უპირატესი იქნება CMR და სხვა ხელშეკრულება იქნება ბათილი. ამ მხრივ დაცულიცაა გადამზიდავი, იმიტომ რომ ხელშეკრულებაში კონკრეტულად მისი ფინანსური პასუხისმგებლობა არის დადგენილი და გადამზიდავმა იცის თუ რა დაეკისრება მას თუ მისი ბრალეულობით რამე დაემართა ტვირთს, ან დაიკარგა ტვირთი, ან თუ დაყაჩაყდა ტვირთი, ან თუ გაფუჭდა ტვირთი. ამიტომ მძღოლმა და მეპატრონემაც იცის რა უნდა გადაიხადოს, მისთვის წინასწარ განსაზღვრულია, ტვირთის მეპატრონემ თუ რა უნდა მოსთხოვოს გადამზიდავს.
CMR (SOFMAR-Forwarding & Logistics Road freight) ეს არის
ძირითადი საბუთი საავტომობილო გადაზიდვის დროს, რომელიც ადასტურებს CMR კონვენციით დადგენილი ხელშეკრულების არსებობას და როდესაც გამოიწერება CMR, გამგზავნი ან მიმღები ხელმძღვანელობს ამ ხელშეკრულებით,ისევე როგორც გადამზიდავიც. CMR-ში იწერება მანქანის ნომერი, მძღოლის მონაცემები, მიმართულება,დატვირთვადაცლის ადგილი. გადამზიდავმა უნდა მიიღოს ტვირთი და იღებს პასუხისმგებლობას იმ ტვირთზე, რომელიც ჩაიბარა დატვირთის ადგილას, რომ იგივე ტვირთი, იგივე მდგომარეობაში ჩააბაროს მიმღებს. თუ რამე მოხდა გზაში, თუ ტვირთი გაფუჭდა, იწყება დავა. შეიძლება
საერთოდ არ დაბრალდეს გადამზიდავს, შეიძლება გადამზიდავის ბრალი არ იყოს, ტვირთი გაფუჭდა სხვა მიზეზით-არ იყო კარგი
შეფუთვა, არ იყო დაცული მანქანა. თუ რამე მოხდა გადაზიდვის დროს,მაგალითად-არ დამაგრდა ტვირთი კარგად, დაზიანდა, ეს
ყველაფერი ეკისრება გამგზავნს, ვინც არის ხელშკრულების მხარე. თუ რამე დაზიანდა, ვთქვათ ტენტი,ან სახურავმა გაატარა წყალი,ან დაზიანდა ტვირთი, ეს უკვე გადამზიდავის და მძღოლის ბრალია.თუ არ იყო გამართული მანქანა, პასუხისმგებლობა არის მანქანის მეპატრონეზე. ვთქვათ დამთავრდა საავტომობილო გადაზიდვა და იწყება სარკინიგზო
გადაზიდვა (SOFMAR-Forwarding&Logistic Railway Freight) , ამ შემთხვევაში აქ საბუთს ჰქვია სარკინიგზო ზედნადები, სადაც იგივე
იწერება: გამგზავნი, მიმღები, დანიშნულების ადგილი, დატვირთის ადგილი, ტვირთის რაოდენობა, წონა, მდგომარეობა და ა.შ. იგივე ფუნქციები აკისრია ზედნადებს. რკინიგზის გადაზიდვის დროს ძალიან დიდი პასუხისმგებლობა ეკისრება გამგზავნს ,თუ როგორ ჩაიტვირთება ტვირთი, როგორ იქნება შეფუთული.გამგზავნმა სწორად უნდა შეარჩიოს და აუცილებლად უნდა შეატყობინოს რკინიგზას, თუ როგორი ვაგონი სჭირდება – დახურული, ღია, თუ რეფი, ეს ყველაფერი გამგზავნის პასუხისმგებლობაა. ვაგონში დატვირთვა, დამაგრება ეხება გამგზავნს. გადამზიდავის პასუხისმგებლობაა არ დაზიანდეს ტვირთი მისი ბრალეულობით, არ დაიკარგოს ტვირთი. სარკინიგზო გადაზიდვის
(SOFMAR-Forwarding&Logistic Railway Freight) დროს მნიშვნელოვანია
რამდენ ხანში დაიტვირთება, დაიცლება ვაგონი, ვინ გადაიხდის ვაგონის მოცდენას, აწონვააა საჭირო და სხვა. ვთქვათ ჩამოვიდა ტვირთი ნავსადგურში, აქაც იგივე პროცედურაა, ჩამოიცალოს ტვირთი, დასაწყობდეს და მერე დაიტვირთოს გემზე, დასაწყობების დროს, სასწყობე მეურნეობა ვისაც ეკუთვნის, ხშირ შემთხვევაში ეს არის საბაჟო ტვირთი და ეს საბაჟო ტერმინალზე უნდას დაიცალოს, სადაც საბაჟო კონტროლი ხორციელდება, ტერმინალი ან ტერმინალის მეპატრონემ აუცილებლად უნდა გამოსცეს საბუთი-აქტი ტვირთის მიღებაზე, რამდენი ტონა მიიღო გადაწონვის შესაბამისად, განსაზღვროს რამდენი ტვირთი აქვს საწყობში. ეს არის აუცილებელი იმისთვის რომ სადაზღვევო კომპანიამ დააფიქსიროს, ეს აქტი ამავდროულად საბაჟო საბუთიც არის და ფინანსური გარანტიაც. საზღვაო გადაზიდვის დროს ძირითადი საბუთი არის კონოსამენტი
(SOFMAR-Forwarding&Logistic Container Service BILL OF LADING), ამ საბუთს აქვს ძალიან დიდი ისტორია.როდესაც ხდებოდა გემებით ტრანსპორტირება,ადრე იყო ტვირთის მიღების ხელწერილი, მერე შეიცვალა, საბუთში ჩაიწერა დატვირთვა/დაცლის ადგილი, სად უნდა მიეტანა ეს ტვირთი. ხშირ შემთხვევაში კაპიტანი მეკობრე იყო და ამ ტვირთს იპარავდა და მიჰქონდა სხვა ადგილას,რომ არ მოეპარა და რომ ყოფილიყო ამისთვის საჭირო საბუთი, დაიწყეს ჩაწერა დატვირთვა/ დაცლის, პირველი- სად უნდა მიეტანა კაპიტანს ეს საქონელი, მეორე -რა იყო ტვირთი და რამდენი, ანუ, მიღების ხელწერილი და დანიშნულების ადგილი. პირველი პუნქტი ეხებოდა ხელშეკრულებას, მეორე პუნქტიც ეხება ხელშეკრულებას. ნელ-ნელა დაიტვირთა ეს საბუთი, ჩაიწერა
დატვირთის ადგილი, დაცლის ადგილი, ხშირს შემთხვევაში ამ ტვირთს რომ ჩაიტანდა კაპიტანი დანიშნულების ადგილას, მას უნდა სცოდნოდა ვისთვის მიეტანა, ჩაებარებინა ტვირთი, უწერდა მიმღებს,-ეს არის უკვე განაწილების ფუნქცია, ანუ გამოვლინდა 3 ფუნქცია
(SOFMARForwarding&Logistic Container Service Port Shipping Agency):
1) გადაზიდვის ხელშეკრულება,
2) მიღება-ჩაბარების ფუნქცია,
3)განაწილების ფუნქცია. 3 ძირითადი ფუნქციაა. 2 000-3 000 წლის წინ ეს
სამი ფუნქცია იყო, დღესაც იგივე ფუნქცია აქვს ამ საბუთს.კონოსამენტს
დროთა განმავლობაში ყიდვა-გაყიდვის კომერციული საბუთის ფუნქცია
დაემატა. საბანკო სისტემისთვის ეს გახდა გადახდისუნარიანობის
გარანტი.
შეგვიძლია გამოვყოთ BILL OF LADING -ის (SOFMARForwarding&Logistic Container Service Port Shipping Agency ) ხუთი
ფუნქცია:
1. გადაზიდვის ხელშეკრულება,
2. მიღება-ჩაბარების
ხელწერილი,
3. ტვირთის განაწილება,
4. ყიდვა-გაყიდვის საგანი,
საშუალება, 5. ფინანსური უზრუნველყოფა.
Or contact us on WhatsApp at this number: +995 571 75-04-95